• Andreas Lignell

DEL 2 AV (9) SÄLJKULTUREN OCH EFFEKTIVITETEN :

Det är få personer i arbetslivet som idag inte instämmer i att det mesta går oerhört fort! Men hur påverkar det vår egna och sammantaget vårt företags effektivitet i termer av försäljning? När vi talar om sälj finns en motverkande kraft till att säljtempot som det tidigare varit fortsätter att intensifieras.

När alla tävlar i effektivitet har inte lägre kunderna tid att träffa säljare i samma utsträckning och besluten om inköp är allt mer noggranna och involverar flera. Det blir helt enkelt mer komplext att sälja B2B.


Detta ställer också helt nya krav på hur effektivitet skall mätas. Detta förtar inte, utan tvärtom kräver att företag har ännu bättre koll på sin säljprocess. Konkret med detta menas en process som ansvaras och används av fler än säljaren. När vi ser det vi kallar starka säljkulturer är säljprocessen en integrerad del av alla avdelningar, inte minst marknad. Att säljeffektiviteten därför behöver analyseras bredare än tidigare är självklar.

Företag bör verkligen ha ”stenkoll” på sina kundsegment” och hur dessa olika passerar genom säljprocessen. Som tur är poppar det upp ett antal bra tjänster som skapar denna nödvändiga insikt med så kallade pipeline managementsystem, det bästa jag hittills hittat är från företaget Membrain.


Men ytterst kommer effektivitet ner på hur vi som individer är duktiga på att prioritera, när tiden slukar oss från alla håll är det väl värt att damma av lite klassisk ”time management”. Forskningen visar att 35% av vår arbetstid försvinner i ställtider, det är ganska mycket vunnet om vi faktiskt börjar nära oss själva!