top of page

Sök


3st affärskritiska områden att utvärdera i er säljstrategi!
När vi utifrån varnande rapporter och upplevd verklighet snabbt tycks marschera mot lågkonjunktur behöver troligen flera anpassningar...
Andreas Lignell
27 jan. 20231 min läsning


Försäljningschef- en utmanande roll!
För något år sedan genomförde Svensk Säljkultur en studie om varför försäljningschefen slutar eller tvingas avgå! (Se studien här i PDF)....
Andreas Lignell
1 mars 20221 min läsning


Mod:
Hur ofta behöver du vara modig? Eller finns det situationer där du hittat "goda skäl"och metoder att gå runt ett problem. Står du kanske...
Andreas Lignell
17 sep. 20202 min läsning


Tack!
Helt säkert använder de flesta av oss ordet "tack" minst en handfull gånger per dag! Många gånger som en total självklarhet när någon...
Andreas Lignell
9 sep. 20201 min läsning


Centrala ledstjärnor för överlevnad!
1. Proaktiv: Nu om någonsin behöver säljare agera proaktivt gentemot sina kunder! Tiden finns både i den egna och kundens kalender....
Andreas Lignell
21 apr. 20201 min läsning


Från sälj till rådgivning- fem framgångsfaktorer:
Allt fler företag har högt upp på agendan att gå från sälj till rådgivning. Förändringen kräver support från hela företaget där...
Andreas Lignell
13 feb. 20202 min läsning


Nytänk inför årets affärsplanering!
Nu är det dax igen! Affärsplaneringen för att besluta om strategierna för ett framgångsrikt 2020. Det är nu en djupare analys av interna...
Andreas Lignell
25 okt. 20192 min läsning


DEL 9 AV (9) SÄLJKULTUREN OCH VÄRDERINGAR & NORMER:
Värderingar & normer som finns i en verksamhet är spelregler och förhållningssätt som förenar och förenklar beslut och samarbete i en...
Andreas Lignell
17 okt. 20191 min läsning


DEL 8 AV (9) SÄLJKULTUREN & VISIONEN OCH STRATEGIN:
Vem ansvarar för strategin? Hur tas den fram konkret? Hur skall den kommuniceras? Uppfattningen om vad som är strategi, taktik, mål och...
Andreas Lignell
10 okt. 20191 min läsning


DEL 7 AV (9) SÄLJKULTUREN & FÖRETAGETS VARUMÄRKE OCH HISTORIA:
Affärer som görs mellan människor och mellan företag tar alltid sin utgångspunkt i ett förtroende. Samlade upplevelser under kundresan...
Andreas Lignell
20 sep. 20191 min läsning


DEL 6 AV (9) SÄLJKULTUREN: ORGANISATION, PROCESSER & SYSTEM.
Det fanns en tid när produkt, pris, plats och påverkan (Philip Kotler) räckte långt för att lyckas i sin sälj- och marknadsstrategi....
Andreas Lignell
28 aug. 20191 min läsning


DEL 5 AV (9) SÄLJKULTUREN & MÅLSTYRNING, UPPFÖLJNING OCH UTVECKLING
I en tid när nästintill alla branscher upplever hyperkonkurrens handlar det om att göra rätt saker och inte bara saker rätt. Det här med...
Andreas Lignell
14 juni 20191 min läsning


DEL 4 AV (9) SÄLJKULTUREN & DET COACHANDE LEDARSKAPET:
Sedan coachingen gjorde intåg i Sverige på tidigt 90-tal har "begreppet" och dess erkännande tveklöst varit oförändrat aktuellt. Men hur...
Andreas Lignell
3 juni 20192 min läsning


DEL 3 AV (9) SÄLJKULTUREN OCH FREKVENSEN
Min första chef hade ett motto han ofta återkom till, -”Det du inte har i huvudet- får du kompensera med fötterna”. Samme chef hade en...
Andreas Lignell
15 maj 20191 min läsning


DEL 2 AV (9) SÄLJKULTUREN OCH EFFEKTIVITETEN :
Det är få personer i arbetslivet som idag inte instämmer i att det mesta går oerhört fort! Men hur påverkar det vår egna och sammantaget...
Andreas Lignell
26 apr. 20191 min läsning


DEL 1 AV (9) SÄLJKULTUREN OCH KUNDNYTTAN:
Låt mig direkt i denna första bloggpost slå fast om att säljkultur före allt annat handlar om att leverera kundnytta. Bakgrunden till...
Andreas Lignell
3 apr. 20192 min läsning


SÄLJKULTURPYRAMIDENS 9 DELAR- EN BLOGGSERIE:
Inget är mer framgångsrikt än en stark säljkultur! Men för att instämma i påståendet behöver vi väl rimligen definiera vad säljkultur är?...
Andreas Lignell
22 mars 20191 min läsning
bottom of page